dnes je 1.7.2022

Input:

Co už umí a jak napomáhat dalšímu vývoji - 2. měsíc

6.4.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.1.2 Co už umí a jak napomáhat dalšímu vývoji – 2. měsíc

PhDr. Daniela Sobotková, CSc., PhDr. Jaroslava Dittrichová, CSc.

Když je děťátko bdělé, má schopnost reagovat na zrakové i sluchové podněty ze svého okolí. Velmi důležitým poznávacím smyslem je vedle zraku a sluchu také hmat a vnímání dotyků po celém tělíčku i hlavičce. Dítě též poznává pomocí čichu a chuti, i když tyto smysly nejsou za normálních okolností tak důležité. Máma a táta jsou těmi nejbližšími, kteří svému potomku zprostředkovávají poznání světa, zajišťují jeho rozumový vývoj a zároveň působí i na jeho vývoj citový a sociální.

U miminka jsou s každým dnem jeho reakce na podněty z okolí zřetelnější. Dokáže čím dál lépe zaměřit svou pozornost a sledovat pomalu se pohybující objekt, a to nejen lidský obličej, kterému dává přednost, ale i různé předměty a hračky. Rodiče však musí být trpěliví, neboť někdy mu přece jen chvíli trvá, než nabízený objekt zrakem zafixuje.

STAV KLIDNÉHO BDĚNÍ

Aby se to dařilo, mělo by být děťátko ve stavu klidného bdění. Ten je charakteristický tím, že má miminko široce otevřené oči, je klidné, bez větších pohybů tělíčka i končetin a pravidelně dýchá. Takové chování trvá v tomto věku u miminka zpravidla jen krátce a je dobré ho využít k vzájemným aktivitám.

JAK DĚŤÁTKU POMOCI, ABY LÉPE POZOROVALO

Miminku usnadníme vnímání a pozorování, když mu rukou podepřeme hlavičku, aby ji udrželo ve střední poloze a neklesala mu ke straně, neboť to samo ještě nezvládne. Jakmile se podaří navázat s děťátkem zrakový kontakt, můžeme pomalu pohybovat svou hlavou na jednu a na druhou stranu, abychom zjistili, zda sleduje náš obličej. Můžeme také zkoušet, zda sleduje hračku, přičemž bychom měli vždy začínat ve střední línii nad hrudníčkem dítěte.

JAKÉ HRAČKY ZAUJMOU

Nejmenší děti obvykle nejvíce zaujmou hračky kontrastních barev, jakými jsou černá s bílou, nebo v barevném pásmu od žluté k červené. Pokud hračka vydává nějaký zvuk, bývá sledování jednodušší, protože pozornost upoutá nejen podnět zrakový, ale současně i podnět sluchový. Proto bývají v oblibě v nejranějším věku různá chrastítka. Opět zde platí, že nejmenší děti nejlépe pozorují, pokud je předmět vzdálen od

Nahrávám...
Nahrávám...