dnes je 19.4.2024

Input:

Kompetenční pohovor - Kreativita

11.10.2010, Zdroj: Verlag Dashöfer

Kompetenční pohovor - Kreativita

Kreativita je jednou z kompetencí, které je vhodnější testovat „in vivo“, než za pomoci otázek. Každá modelová situace nebo použitelná testová metoda si ale vyžádá určitý čas, který při nutnosti ověřovat celou sadu kompetencí nemusí být vždy k dispozici. Představme si proto situaci, kdy kompetenci kreativity chceme prozatím jen „nahrubo“ odhadnout, s možností následného praktického ověřování nebo že jde o kompetenci pro danou pracovní pozici žádoucí, ale ne zcela klíčovou.

V procesu kreativního myšlení a tvoření se velkou měrou uplatňují funkce pravé hemisféry, jako je práce s celostními obrazy, emoce, vizuální představy, syntéza. Tyto funkce máme ve svém repertoáru všichni bez rozdílu. Odlišnosti mezi jednotlivci jsou ale v tom, nakolik jsme zvyklí tuto cestu zpracování informací vůbec využívat a jak jsme naučení pracovat se svými vnitřními bloky kreativity.

Důležitým krokem pro výběr vhodných otázek v rámci kompetenčního pohovoru je ujasnění, jaký typ kreativity u kandidáta hledáme. Jde nám o kreativitu intelektuální nebo skutečně hledáme někoho, kdo kreativní myšlenku promění v tvůrčí proces, tak jak je tomu u umělců? I když zůstaneme na poli intelektuální kreativity, protože malíře se nám v kompetenčním pohovoru poštěstí vybírat asi jen velmi zřídka, musíme si ujasnit, jaký typ kreativity očekáváme, zda očekáváme spíš kreativitu spojenou s divergentním nebo konvergentním myšlením. Konvergentní myšlení je zaměřené na kvalitu řešení, což v případě kreativní sféry obvykle reprezentuje jeho originalita. Originalita je pojem značně subjektivní a její hodnocení se může lišit v závislosti na hodnotiteli. Abychom situaci objektivizovali, můžeme vycházet z jednoduché poučky, že čím je řešení originálnější, tím nižší bude jeho zastoupení v populaci. Jedná

Nahrávám...
Nahrávám...