Kompetenční pohovor - Kreativita
Kreativita je jednou z kompetencí, které je vhodnější testovat „in
vivo“, než za pomoci otázek. Každá modelová situace nebo použitelná testová
metoda si ale vyžádá určitý čas, který při nutnosti ověřovat celou sadu
kompetencí nemusí být vždy k dispozici. Představme si proto situaci, kdy
kompetenci kreativity chceme prozatím jen „nahrubo“ odhadnout, s možností
následného praktického ověřování nebo že jde o kompetenci pro danou
pracovní pozici žádoucí, ale ne zcela klíčovou.
V procesu kreativního myšlení a tvoření se velkou měrou uplatňují funkce
pravé hemisféry, jako je práce s celostními obrazy, emoce, vizuální představy,
syntéza. Tyto funkce máme ve svém repertoáru všichni bez rozdílu. Odlišnosti
mezi jednotlivci jsou ale v tom, nakolik jsme zvyklí tuto cestu zpracování
informací vůbec využívat a jak jsme naučení pracovat se svými vnitřními bloky
kreativity.
Důležitým krokem pro výběr vhodných otázek v rámci kompetenčního
pohovoru je ujasnění, jaký typ kreativity u kandidáta hledáme. Jde nám o
kreativitu intelektuální nebo skutečně hledáme někoho, kdo kreativní myšlenku
promění v tvůrčí proces, tak jak je tomu u umělců? I když zůstaneme na poli
intelektuální kreativity, protože malíře se nám v kompetenčním pohovoru
poštěstí vybírat asi jen velmi zřídka, musíme si ujasnit, jaký typ kreativity
očekáváme, zda očekáváme spíš kreativitu spojenou s divergentním nebo
konvergentním myšlením. Konvergentní myšlení je zaměřené na kvalitu řešení,
což v případě kreativní sféry obvykle reprezentuje jeho originalita. Originalita je pojem značně subjektivní a její hodnocení se může lišit v
závislosti na hodnotiteli. Abychom situaci objektivizovali, můžeme vycházet z
jednoduché poučky, že čím je řešení originálnější, tím nižší bude jeho
zastoupení v populaci. Jedná…