dnes je 2.12.2022

Input:

Maminky, pečujte i o sebe!

6.4.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.1.6 Maminky, pečujte i o sebe!

Ing. Dana D. Daňková

O tom, že takzvaná mateřská dovolená vlastně žádná dovolená není, bylo již napsáno mnoho. Mohlo by se jí spíše říkat mateřský kolotoč bez zastávky. Většina z nás je srozuměna s tím, že v prvních týdnech a měsících se nový tvoreček hlásí sobecky a neodbytně o svá práva a nelze jinak, než mu vyhovět. Bez ohledu na naše pocity či fyzické i psychické síly. Jenže my, maminky, na sebe zapomínáme i poté, co je už dítko větší a nevyžaduje tak velkou péči.

MYSLETE TROCHU I NA SEBE

Miminko zabere spoustu času a na konci dne jsme tak vyčerpané, že naší jedinou metou a nádhernou představou je postel. To vše je nejmarkantnější na začátku, postupně se však situace uklidní, dítko i celá rodina nachází znovu blahodárnou rovnováhu a všichni lépe zvládají novou situaci. A tady nastává ten správný okamžik i pro maminky – robátko už ocení přítomnost a péči ostatních členů klanu, je proto možné najít trochu času i pro sebe. Mnohé z nás však nemají to štěstí, že se o potomka perou prarodiče z obou stran, nebo jsou babičky a dědečkové příliš daleko na to, aby mohli častěji hlídat. A manžel se také nemůže věnovat potomkovi vždy, když potřebujeme. Pokud tedy nemáme možnost či nechceme najmout chůvu, budeme si muset poradit samy. Ale není to tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát.

JAK ZAČÍT ?

Nevyspání, starost o dítě a mnoho povinností se projeví na naší skoro permanentní únavě a stresu.

Nejdůležitější je ranní vstávání. Většinou nás vzbudí dítě. Když se o ně postaráme, měly bychom se obléci, umýt a upravit. Velmi vhodná je ranní čtvrthodinka věnovaná cvičení. Lehká rozcvička nám pomůže prokrvit a protáhnout tělo a současně tak shazujeme přebytečná kila. A to mnohem lépe než odpoledne či večer.

Pokud se i pak budeme cítit ospalé, několikrát opláchneme obličej studenou vodou nebo potřeme kostkou ledu.

Důležité také je, co jíme. Na ráno si tedy naservírujeme hroznové víno, ze kterého získáme energii téměř okamžitě, případně si uděláme k snídani horkou čokoládu nebo kakao. Přes den pak upřednostňujeme ovoce a zeleninu, celozrnné pečivo a nezapomínáme na pití. A hlavně se neodbýváme. Nejhorší je najíst se pořádně až pozdě večer, kdy uložíme dítě a uděláme všechny povinnosti. Kila letí nahoru a shodit je bývá často nadlidský úkol...

PROCHÁZKA JAKO MEDITACE

Pravidelné procházky s kočárkem podnikáme především proto, aby bylo dítě na čerstvém vzduchu. Ovšem pohodu a svěžest mohou přinést i nám. Pokud to okolí našeho bydliště umožní, chodíme na dlouhé procházky do přírody. Za každého počasí, v letních vedrech již třeba brzy po ránu, dokud je vzduch svěží a není žádný prach a smog. Na procházkách můžeme fotit, číst si na lavičce, přemýšlet, psát si deník. Když máme chuť, sejdeme se s kamarádkou... Dítě v kočárku zpravidla spí a my si můžeme vychutnat klidnou chvíli.

Procházky s kočárkem také často

Nahrávám...
Nahrávám...