Marketingový výzkum trhu
Pomocí marketingového výzkumu může firma předpovědět chování zákazníků a
tím snížit podnikatelské riziko. Je to souhrn aktivit, které zkoumají všechny
části marketingové praxe, a nesmí se zaměňovat s pojmy marketingový výzkum a
průzkum trhu. Průzkum trhu je jednou z částí marketingového výzkumu, byť
nejznámější a nejčastější. Zda bude firma provádět marketingový výzkum,
ovlivňují zejména tato tři kritéria:
-
firma si není jista některým podnikatelským rozhodnutím a potřebuje
k němu získat další informace;
-
firma chce změnit podle informací z marketingového výzkumu dosavadní
marketingovou strategii či taktiku nebo změnit nějaké rozhodnutí a potřebuje si
ještě ověřit správnost svého řešení;
-
náklady na výzkum musí být přiměřené a efektivnost výzkumu vyjádřena
tím, že rozhodnutí učiněná na základě výzkumu zvýší zisk.
Druhy marketingového výzkumu:
-
Výzkum v terénu (pohovory, ankety, dotazníky atp.): může být
prováděn i prostřednictvím webového rozhraní.
-
výzkum analýzou získaných informací (analýza informací získaných v
průběhu delší doby, ne nezbytně získaných za tímto účelem).
Před samotným provedením výzkumu je třeba si uvědomit, zda máme k
dotazovaným konkrétní otázky, nebo zda chceme znát obecně…