Příprava prezentace
Základní východiska:
Řečník (prezentátor) je každý, kdo mluví před lidmi. Důležité je, aby
věděl, co má mluvit, proč má hovořit a jak to má říci. Svou řeč si musí umět
připravit, vytvořit a přednést. Musí mít odpovědnost za všechno o čem
hovoří.
Manažeři pronášejí projevy, prezentují různá témata, organizaci nebo
sami sebe např. při setkáních nebo jednáních s klienty, na shromážděních
zaměstnanců, setkáních s nadřízenými organizačními složkami, top managementem,
na různých veřejných shromážděních atd. Auditorium/publikum, jeho velikost,
složení či místa konání mohou být tedy různá. Proto je nezbytné neopomenout v
přípravě projevu nic, co by mohlo ohrozit požadovaný efekt.
Základní kroky přípravy projevu
Faktory, které je třeba uvažovat při plánování prezentace:
Plán → účel → definice
cílů → auditorium (posluchači) → místo konání a zařízení → sebeprezentace →
časový rozvrh → vizualizace → obsah (zaměření prezentace) → struktura a
organizace projevu.
Účel prezentace – definice cílů – dosahování cílů:
-
Účel prezentace – proč budu prezentovat.
-
Cíle prezentace – čeho chci dosáhnout na konci
prezentace.
-
Obsah – o čem budu hovořit.
-
Dosažení cílů – jakým způsobem dosáhnu svých cílů.
Obsah prezentace:
-
musí odpovídat účelu nebo cíli,
-
plán obsahu zahrnuje: co bude obsahem, jaká bude struktura,
přípravu poznámek, volbu způsobu prezentace, aby zaujala, „typ“ jazyka.
Zaznamenat:
-
podstatné myšlenky a hlavní body – zaznamenat bez ohledu
na pořadí a vzájemné souvislosti,
-
vyhledat mezi nimi ty, které spolu přirozeně souvisí: