Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Školní stravování v souvislostech

8.3.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

9.1
Školní stravování v souvislostech

Bc. Lenka Polášková

Školní stravování je zcela zásadní součástí prevence obezity u dětí a konceptu zdravého životního stylu. V rámci stravování dítěte je klíčové pravidelné stravování, pestrost stravy, ovoce a zelenina jako součást pestrého jídelníčku, pitný režim a pohybová aktivita. Systém školního stravování v České republice a jeho koncepce zaštiťovaná státem je ojedinělá v Evropě i ve světě.

Školní stravování plní základní funkce, a sice nasycení strávníků, výchovu ke zdravému stravování a výchovu ke zdravému postoji k jídlu a stravování.

Zřizovateli školního stravování mohou být církve, obce, kraj, svazek obcí či soukromé osoby (fyzické, právnické).

Typologie školních jídelen:

  • Školní jídelna – výdejna.

  • Školní jídelna – vývařovna.

  • Školní jídelna (připravuje i vydává stravu).

Spotřební koš

Spotřební koš vychází z platných výživových dávek, které mají za úkol nejen udržovat zdraví, ale také ho posilovat. Strava má být vyvážená, obsahovat dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin a obilovin. Právě nastavení jídelníčku dle požadavků spotřebního koše je zásadním kritériem pro posuzování pestrosti, ve všech školních jídelnách. Zároveň jde o zákonnou normu, která musí být dodržována.

Kontrola probíhá na úrovní České školní inspekce, zřizovatele a orgánu ochrany veřejného zdraví, tedy KHS.

Spotřební koš obsahuje 10 základních komodit:

  • Všechny druhy masa.

  • Ovoce (čerstvé, mražené, kompoty…).

  • Zelenina (čerstvá, mražená).

  • Ryby.

  • Mléko.

  • Tuky (volné): sádlo, máslo, margaríny.

  • Cukr (volný): med, sirupy, marmelády, džemy.

  • Mléčné výrobky (jogurty, tvarohy…).

  • Brambory.

  • Luštěniny (sója, tofu…).

Z celkové denní výživové dávky se počítá v průměru 18 % na snídani, 15 % na přesnídávku, 35 % na oběd, 10 % na odpolední svačinu a 22 % na večeři.

Nastavení jídelníčků

Je nutno říci, že základním kritériem je požadovaná pestrost, Avšak neexistuje jednotné dogma pro sestavování jídelníčku. Zde jde víceméně o kreativitu vedoucích pracovníků školních jídelen a jejich kooperaci s týmem kuchařů.

Udána je pouze minimální a maximální frekvence některých surovin a komodit v rámci výskytu v jídelníčku v průběhu jednoho kalendářního měsíce.

Jídelníček musí být nastaven tak, aby byl splněn spotřební koš pro jednotlivé kategorie strávníků.

 
 Napište nám
 Beru na vědomí, že tento formulář neslouží pro zadávání odborných dotazů, ale pro zasílání Vašich podnětů a postřehů k fungování portálu. Pro zadávání odborných dotazů prosím používejte tento formulář. Děkujeme za pochopení.
 Děkujeme, na Váš podnět budeme reagovat do 24 hodin v rámci pracovního týdne.
Input: