7.4.1 Táto, pojď si hrát (11-12 měsíců)
MUDr. Irena Kubalová
Děti by si hrály celý den, a tak chvíle, kdy má čas i tatínek, jsou
nadšeně očekávány všemi potomky. Je tedy třeba toto očekávání nezklamat a
přijít zase s nějakou novou, pro dítě objevnou a jeho schopnostem a zájmu
přiměřenou zábavou.
-
Všechny ratolesti milují zvuky, zejména když se na jejich
vyluzování mohou podílet! Tatínek na chvíli oželí precizní naladění své
kytary a může ukázat malému, jak báječně lze drnkat o struny, ať už rukou či
nějakou tyčinkou. Vděčné bývají píšťalky všeho druhu, stačí opakovaně ukázat,
že do té zvláštní tubičky je třeba fouknout. To je pak radosti, když malý
šikulka dokáže písknout. Vhodné jsou i bubínky, v tomto věku již dítě můžeme
učit nejen plácání ručičkou, ale vyluzovat ony dunivé tóny pomocí paličky,
kostičky, prostě na co si tatínek troufne.
-
Hry s míčem již má jistě tatínek s juniorem „v krvi“,
přišel tedy čas na vyšší odbornou, na basketbal. Při troše trpělivosti lze s
dítkem „nacvičit“ hru: já ti pošlu míček, ty ho chytneš a hodíš do košíčku,
který stojí na židličce, stolečku apod.
-
Děti začínají milovat všechny skrýše, a tak tatínek
pomůže vybudovat nějakou opravdu tajemnou za křeslem, třeba s pomocí osušek či
krabic, kam může objevitel kdykoliv zaplout a kam se dá ledacos uloupeného ze
světa dospělých schovat. Skrýš nám poslouží hlavně při hře na
schovávanou. Dítě již dobře leze a hrozně rádo se nechá honit. Pak se utíká
schovat do skrýše, kam na něj tatínek může udělat jen „ kuk “, protože do
chráněného území samozřejmě žádný dospělák nesmí. Milí tatínkové, zkuste si
úlohu s robátkem také vyměnit a nechte se na chvíli honit vy, uděláte tím
velkou radost. „Tak i já dokážu dohonit a chytit tátu!“
-
S předchozí hrou souvisí trošku i ta následující. Hra na
kuk, ale obráceně. Dítě v tomhle věku již touží samo provozovat nějakou
legraci a je pro něj velmi osvěžující, že vás dokáže rozesmát. Nechte dítko
skrýt se za závěs a počkejte, až samo odhrne jeho okraj; to jste nečekali, to
jste se lekli, co? To je legrace. Potomek brzy pochopí, že tím, jak na vás
koukne, vyvolá smích a radost. Je prima ho podporovat také slovně, např. „Kde
je Pepíček? Kam se asi schoval?“ Dítě již velmi dobře chápe obsah slov, i když
je ještě není schopno samo reprodukovat a má z vašeho hledání velkou
legraci.
- Můžete si zkusit vytvořit společný rituál. Jakmile přijde
táta z práce, je vždy něco nového překvapivého ukryto v krabici, či šuplíku u
dveří. Stačí drobnost, kterou tatínek najde cestou z práce list, kaštan,
kamínek apod. Dítě je ve fázi objevů a brzy si na tuhle hru zvykne a bude se na
návrat tatínka z práce těšit ještě víc: Vždyť na něj pokaždé…