dnes je 19.4.2024

Input:

Typy naslouchání

16.2.2012, Zdroj: Verlag Dashöfer

Typy naslouchání

Kritické naslouchání Empatické naslouchání 
Poslouchat Povzbuzovat 
Kriticky hodnotit, upřesňovat Objasňovat 
Parafrázovat Parafrázovat 
Sumarizovat Reflektovat 
Souhlasit / nesouhlasit Shrnovat 
Rovnocenně uzavřít Podpořit / vyslovit uznání 

A. Kritické naslouchání se snaží porozumět, je soustředěné na porozumění, ale zachovává si určitý racionální nadhled. Neztotožňuje se s mluvčím a jeho pocity.

Upozornění

Je vhodné pro obchodní jednání a pracovní diskuze.

B. Empatické naslouchání je zvláštním případem aktivního naslouchání. Týká se mezilidských vztahů a řešení problémů. Jde o reakce na pocity, jak porozumět druhému člověku a jak dávat zpětnou vazbu, reagovat. Naslouchající musí odložit vlastní pocity a vcítit se do pocitů toho, kdo se mu svěřuje.

Upozornění

Využívá se především v pomáhajících profesích.

Checklist


Empatické naslouchání probíhá v těchto fázích:

  1. Identifikace emocí – obtížná fáze. Jde obvykle o zkratkovité informace, náznaky. Je možné pomoci si otázkou, která vyvolá potřebu sdělit víc. „Vypadáte nazlobeně…“

  2. Vyslechnutí všech faktů a porozumění souvislostem – vyslechnout celý příběh,

Nahrávám...
Nahrávám...