Umění ptát se
Alfou i omegou kompetenčního pohovoru je práce s otázkami. Kvalitu
pohovoru i jeho náročnost pro kandidáta spoluurčuje, zda jsou naše otázky
předvídatelné nebo kreativní, pokládané podle předem připraveného algoritmu
nebo zohledňující aktuální průběh pohovoru. Ačkoliv si především nováčci v
oboru pohovorů své sady otázek rádi připravují, je nutné v kompetenčním
pohovoru osvědčit i osobní flexibilitu. Čím otevřeněji se k průběhu pohovoru
postavíme (i když určitý objem „standardních“ otázek tvoří vhodnou osu
pohovoru), tím užitečnější výstupy můžeme získat. V neposlední řadě se s tímto
přístupem i lépe udržuje osobní motivovanost a zájem o každého z kandidátů.
Otevřené a uzavřené otázky
Tou nejjednodušší poučkou pro práci s otázkami, kterou upotřebíme v
rámci kompetenčního pohovoru i v komunikaci obecně, je rozlišení otevřených
a uzavřených otázek. Uzavřené otázky poznáme podle toho, že dávají jen
omezenou možnost odpovědi na základě volby a velmi často na ně dostaneme
odpověď typu ANO/NE. Ve většině případů bychom se přitom mohli na stejné téma
zeptat i otázkou otevřenou, po které máme větší šanci, že se kandidát
rozpovídá.
„Máte nějaké triky na zákazníky?“
„Jaké své typické
techniky používáte při práci se zákazníky?“
Snadným způsobem, jak nezabřednout do slepé uličky uzavřených otázek, je
zahajování dotazování slovy: kdy, kde, kam, co, jak, proč?. Tato slova
představují šest dobrých sluhů, kteří Vás následně donutí formulovat
svou otázku otevřeně. Tyto otázky používají novináři při prozkoumávání tématu,
o kterém chtějí psát. Pokud je použijí všechny, mohou si být více méně jistí,
že danou oblast dostatečně pokryli a na nic nezapomněli. Tuto pomůcku si proto
můžeme z novinářské praxe vypůjčit i my, i když nejfrekventovanějšími v našem
repertoáru zřejmě budou otázky typu: jak, proč a co.
Realita, ne fantazie
Za každou vybranou kompetenci se snažíme kandidátovi položit několik
otázek tak, aby byly jednotlivé oblasti vyváženě pokryté. Velké množství otázek
směřuje při kompetenčním pohovoru do minulosti a reálných zážitků
…