dnes je 19.4.2024

Input:

Využití technologií ve výchově a vzdělávání

20.1.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer

5.1
Využití technologií ve výchově a vzdělávání

5.1.1
Interaktivní tabule v prostředí mateřské školy

Mgr. Ivana Hrubá Eliášová

V 21. století děti předškolního věku vnímají velmi intenzivně přítomnost technologií v prostředí rodiny, školy a společnosti. Mnohé dokážou využívat videokonferenční technologie dokonce ještě před nástupem do mateřské školy. Někteří pedagogové předškolních zařízení však vnímají technologie jako nepříjemnou novinku a zátěž. Radikalizují se ve svých názorech a někteří nebývají přístupni diskusi.

Názory na využívání technologií v prostředí mateřských škol jsou různé. Diskuse ve společnosti je ale vždy přínosem, i když se názory mohou radikálně lišit. Technologie samy o sobě neznamenají problém, o jejich využití vždy rozhoduje pouze člověk... rodič... učitel...

Zejména zkušenosti z pedagogické praxe nasvědčují tomu, že například interaktivní tabule mohou být významným krokem vpřed v oblasti vzdělávání u dětí, které ještě neumějí číst a psát.

Parametry interaktivní tabule

U výrobců a distributorů didaktické techniky se setkáváme s pojmem "interaktivní". Co znamená slovo interaktivní?

Specifika interaktivní technologie:

  • děti ovládají interaktivní tabuli dotykem (například úkoly, rébusy, bludiště, kreslení atd.);

  • systém umožňuje vytvářet vlastní přípravy i výukové materiály přímo v kooperaci učitel – dítě nebo dítě – dítě;

  • interaktivitu významně ovlivňuje software tabule (o obsahu by měl podrobně školu informovat dodavatel) -> jednoduše řečeno, "to, co interaktivní tabule umí, je závislé na kvalitě jejího softwaru";

  • zobrazí obsah DVD, výukového CD-romu, který je vložen běžně do počítače.

Interaktivní tabule je také nenahraditelným pomocníkem v případech logopedické prevence u dětí a výuce cizích jazyků.

 

Parametry interaktivní tabule z hlediska potřeb Mš – na co si dát pozor při koupi a instalaci

1) Velikost

  • Budou děti na tabuli dobře vidět?

  • Bude se dětem s IT dobře manipulovat dotykem?

  • Bude úhlopříčka IT dostatečná vzhledem k potřebám učitele i dětí?

  • Funkčnost

  • Je IT odolná proti poškrábání?

  • Je IT odolná proti otřesům?

  • Jaké má potřeby z hlediska údržby?

  • Jaké má potřeby z hlediska čistoty?

  • Je v ceně IT také záruční a pozáruční servis dodavatele?

 

Ovládání interaktivní tabule – prstem nebo ovládacím perem?

Zkušenosti z pedagogické praxe nasvědčují tomu, že nejlepším ovládacím prvkem je pro děti jejich prst, tedy dotyk. V případě, že se pedagogický tým rozhodne využívat ovladač v podobě ovládacího pera, je nutno zvážit:

Ovládání pera - bude se dětem s perem dobře manipulovat?

Praktické využití pera - zvládnou děti vzhledem ke svému věku, úchopu a náročnosti dodržet potřebný sklon pera?

Odolnost pera - bude pero dostatečné odolné proti pádu a otřesům?

Funkčnost pera - bude pero nutné nabíjet a jak často?

Ztráta pera - co bude nutno učinit v případě ztráty pera?

 

Další oblasti, na které je nutno se zaměřit:

Umístění kabeláže v prostředí třídy - je nutno zohlednit pohyb a bezpečnost dětí.

Dostupnost a využitelnost počítače - nutno zvážit, zda je váš počítač vhodný pro použití pro IT.

Kvalita zvuku a ozvučení třídy - je potřebné zvážit "zvukovou stránku", součástí některých IT bývají

Nahrávám...
Nahrávám...