dnes je 5.7.2022

Input:

Výživa ve 2. roce

6.4.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.8 Výživa ve 2. roce

MUDr. Eva Kudlová, CSc.

V tomto období se zvyšuje pestrost jídelníčku, vytváří se návyky na rozložení stravy v průběhu dne a dítě se má naučit nakrmit samostatně.

KOJENÍ

Stále kojte tak často a dlouho, jak dítě vyžaduje. Mateřské mléko zůstává i v průběhu 2. roku života důležitou součástí potravy. Při průměrné tvorbě asi půl litru denně, poskytuje mateřské mléko třetinu veškeré potřebné energie a bílkovin. Maminky z české studie zmíněné v přecházející kapitole, které buď pokračovaly v kojení nebo kojily ještě ve dvou letech, buď pokračovaly v kojení v průběhu noci, před snídaní a po večeři, nebo kojily před snídaní, během dne, po večeři a v noci již ne.

UMĚLÁ VÝŽIVA

Na trhu existují pokračovací mléka často označovaná číslem 3 nebo „Junior“ („mléka pro batolata“) určená pro děti od dokončeného 8., 10. nebo 11. měsíce.

Od jednoho roku můžete do jídelníčku zařadit „obyčejné“ plnotučné pasterizované kravské mléko, ale podávání pokračovacích mlék je výhodné, kvůli obsahu vybraných minerálů a vitaminů. Některá mléka také obsahují tzv. prebiotika a probiotika, která mají příznivý vliv na imunitu.

VÝBĚR POTRAVIN

Dítě již obvykle jí to, co rodina, proto by rodina měla do určité míry přizpůsobit výběr pokrmů. Podávejte co nejvíce různých potravin. Čím rozmanitější potraviny dítě jí, tím je menší pravděpodobnost nedostatku některé živiny.

Podávejte denně potraviny ze skupiny „obilniny“: kaše, chléb, pečivo, rýže, těstoviny.

Postupně budou obilniny poskytovat největší část denního příjmu energie tak, jak by tomu mělo být u dospělého. Poskytují energii ve formě škrobů a mají zanedbatelné množství tuku.

Brambory jsou velmi dobrá příloha, protože také poskytují energii ve formě škrobu. Navíc tvoří důležitý zdroj vitaminu C, protože je máme ve zvyku jíst často. Nesmí být ale připraveny s velkým množstvím tuku, jako například hranolky nebo bohatě omaštěná bramborová kaše.

Podávejte zeleninu a ovoce podle hesla „5x denně“, to znamená při každém jídle.

Denně do jídelníčku zařazujte maso, ryby, drůbež, vajíčka nebo luštěniny.

To samé platí i pro mléčné výrobky. Na trhu najdeme spoustu takových, které poslouží jako rychlá svačina, např. bílý jogurt s ovocem.

Pokrmy již můžeme při přípravě solit, ale velmi málo. Naše „normální“ solení znamená průměrnou spotřebu soli asi 12 g na osobu, zatímco dospělým doporučujeme max. 5 g denně. Dítě by mělo dostávat soli ještě méně. Sůl mu chybět nebude, potřebné množství je přirozeně obsaženo v samotných potravinách.

K dochucování pokrmů jsou vhodné zelené natě (petrželka, pažitka, bazalka, kopr), kmín, koriandr (místo pepře). Můžete také dát trochu papriky nebo muškátového květu.

Nejlepším nápojem je kojenecká voda, přírodní ovocné šťávy ředěné kojeneckou vodou nebo dětské čaje.

PODÁVÁNÍ

Podávejte 3-4 jídla denně a mezi nimi 1-2 svačiny podle přání dítěte. S postupným snižováním denního počtu

Nahrávám...
Nahrávám...