2.1.2 Co už umí a jak napomáhat dalšímu vývoji – 2.
měsíc
PhDr. Daniela Sobotková, CSc., PhDr. Jaroslava Dittrichová,
CSc.
Když je děťátko bdělé, má schopnost reagovat na zrakové i sluchové
podněty ze svého okolí. Velmi důležitým poznávacím smyslem je vedle zraku a
sluchu také hmat a vnímání dotyků po celém tělíčku i hlavičce. Dítě též poznává
pomocí čichu a chuti, i když tyto smysly nejsou za normálních okolností tak
důležité. Máma a táta jsou těmi nejbližšími, kteří svému potomku
zprostředkovávají poznání světa, zajišťují jeho rozumový vývoj a zároveň působí
i na jeho vývoj citový a sociální.
U miminka jsou s každým dnem jeho reakce na podněty z okolí
zřetelnější. Dokáže čím dál lépe zaměřit svou pozornost a sledovat pomalu se
pohybující objekt, a to nejen lidský obličej, kterému dává přednost, ale i
různé předměty a hračky. Rodiče však musí být trpěliví, neboť někdy mu přece
jen chvíli trvá, než nabízený objekt zrakem zafixuje.
STAV KLIDNÉHO BDĚNÍ
Aby se to dařilo, mělo by být děťátko ve stavu klidného bdění. Ten
je charakteristický tím, že má miminko široce otevřené oči, je klidné, bez
větších pohybů tělíčka i končetin a pravidelně dýchá. Takové chování trvá v
tomto věku u miminka zpravidla jen krátce a je dobré ho využít k vzájemným
aktivitám.
JAK DĚŤÁTKU POMOCI, ABY LÉPE POZOROVALO
Miminku usnadníme vnímání a pozorování, když mu rukou podepřeme
hlavičku, aby ji udrželo ve střední poloze a neklesala mu ke straně, neboť to
samo ještě nezvládne. Jakmile se podaří navázat s děťátkem zrakový kontakt,
můžeme pomalu pohybovat svou hlavou na jednu a na druhou stranu, abychom
zjistili, zda sleduje náš obličej. Můžeme také zkoušet, zda sleduje hračku,
přičemž bychom měli vždy začínat ve střední línii nad hrudníčkem dítěte.
JAKÉ HRAČKY ZAUJMOU
Nejmenší děti obvykle nejvíce zaujmou hračky kontrastních barev,
jakými jsou černá s bílou, nebo v barevném pásmu od žluté k červené. Pokud
hračka vydává nějaký zvuk, bývá sledování jednodušší, protože pozornost upoutá
nejen podnět zrakový, ale současně i podnět sluchový. Proto bývají v oblibě v
nejranějším věku různá chrastítka. Opět zde platí, že nejmenší děti nejlépe
pozorují, pokud je předmět vzdálen od…