dnes je 27.7.2024

Zralost poznávacích (kognitivních) funkcíGarance

31.5.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dostatečná úroveň obecného rozumového nadání odpovídající nárokům počáteční výuky je jedním ze základních předpokladů vzdělavatelnosti vůbec. Je důležitou podmínkou toho, aby dítě bylo schopno chápat probíranou látku. Vývoj většiny dětí odpovídá věku, některé…

Přístupné pro: předplatitele

Školní zralost a školní připravenost v praxi MŠGarance

30.5.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Mateřské školy hrají zcela zásadní roli z hlediska připravenosti dítěte na plnění povinné školní docházky. Jak u rodičů, tak u některých učitelů se často můžeme setkat s nepřesně používanými termíny školní zralost a školní připravenost. Role mateřské školy je…

Přístupné pro: předplatitele

Smlouva o poskytnutí osobní asistenceArchiv

15.6.2021, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaArchiv

1.5.2021, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Ekonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…

Přístupné pro: předplatitele

Vymezení pozice asistenta pedagogaArchiv

1.5.2021, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Základní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Přístupné pro: předplatitele

Zdroje metodického vedeníArchiv

1.5.2021, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Z výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:

Přístupné pro: předplatitele

Další vzdělávání asistentů pedagogaArchiv

1.5.2021, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

V oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…

Přístupné pro: předplatitele

Jiné formy asistence: osobní asistentArchiv

1.5.2021, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Pozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…

Přístupné pro: předplatitele

Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020Garance

7.10.2019, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…

Přístupné pro: předplatitele

Podpůrná opatřeníGarance

23.8.2018, Bc. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Podpůrná opatření jsou obecně definována jako nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách, odpovídají zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se…

Přístupné pro: předplatitele

Metodická podpora učitele - Rok v mateřské školeGarance

21.12.2016, Mgr. Petra Pšeničková, DiS.,, Zdroj: Verlag Dashöfer

Materiál nabízí inspiraci/nápady, jak zpracovat tematický plán předškolní přípravy v mateřské škole či přípravné třídě.

Přístupné pro: předplatitele

Speciální vzdělávací potřeby dětíArchiv

22.8.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer

Kapitola se věnuje otázce speciálních vzdělávacích potřeb dětí (žáků), s aplikací v rámci praxe mateřských škol.

Přístupné pro: předplatitele

Rozvoj nadání a talentu - požadavky a očekávání rodičů dětíGarance

15.6.2016, Mgr. Miloslav Hubatka, Zdroj: Verlag Dashöfer

V současné době zaznamenáváme stále sílící trend zvýšeného zájmu rodičů v oblasti rozvoje nadání dětí již v období předškolního věku. Setkáváme se s různými projevy tohoto trendu. Například se mění a zvyšují nároky na zařízení předškolní výchovy a vzdělávání.…

Přístupné pro: předplatitele

Realizace koncepce povinné školní docházky v praxi mateřské školyGarance

13.6.2016, Bc. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Koncepce povinné školné docházky v zařízeních předškolní výchovy a vzdělávání bude realizována od školního roku 2017/2018. Doposud mateřské školy nemají koncepci, metodiku či doporučení MŠMT, týkající se zásadních skutečností, spojených například se zápisem…

Přístupné pro: předplatitele

Individuální vzdělávání - platná legislativaGarance

13.6.2016, Bc. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Prozatím jedinou a legislativně přijatelnou cestou pro rodiče, který se rozhodne dítě ponechat ve stávajícím zařízení, bude volba cesty individuálního vzdělávání dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání…

Přístupné pro: předplatitele

Pravidla a požadavky pro výdej stravy v zařízeních předškolní výchovy a vzděláváníGarance

11.6.2016, MVDr. Michaela Pavelková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V současné době registrujeme zvýšený požadavek na samostatnost dětí v rámci sebeobslužných činností v mateřských školách. Tyto požadavky vycházejí z RVP PV a týkají se nejen samostatnosti v oblasti hygieny, oblékání, ale také například v oblasti výdeje stravy…

Přístupné pro: předplatitele

Motivační systém u dětí s poruchou autistického spektraGarance

10.6.2016, Mgr. Lenka Bittmannová, Mgr. et Bc. Julius Bittmann, Zdroj: Verlag Dashöfer

V České republice jsou děti s poruchami autistického spektra (dále PAS) vzdělávány dle zásad strukturovaného učení, které vychází z tzv. TEACCH programu (z anglického Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children)Více na:…

Přístupné pro: předplatitele

Logopedická prevence v MŠGarance

8.4.2016, Mgr. Eva Kolesová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Vady řeči u dětí předškolního věkuGarance

8.4.2016, Mgr. Eva Kolesová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Správná výslovnost hlásek je velmi důležitou složkou mluveného projevu a v běžném životě ji všichni potřebují. Dalšími aspekty je plynulost projevu, tempo řeči, odpovídající slovní zásoba, gramatická struktura vět, dobré komunikační dovednosti a vyjadřovací…

Přístupné pro: předplatitele

Spolupráce rodiny a školy v problematice rozvoje nadání dítěte předškolního věkuGarance

7.4.2016, Mgr. Miloslav Hubatka, Zdroj: Verlag Dashöfer

Jako ředitel školy, která měla, mimo jiné, i dvě oddělení mateřské školy, jsem si udělal takové rychlé šetření u rodičů. Otázka, na niž jsem se ptal, byla relativně jednoduchá: „V jakých oblastech by mateřská škola měla primárně rozvíjet Vaše dítě?” Rodiče…

Přístupné pro: předplatitele

Praktické využití interaktivní tabule k inovaci portfolia dítěteGarance

3.4.2016, Mgr. Ivana Hrubá Eliášová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Díky softwarovým možnostem interaktivních tabulí můžete snadno inovovat portfolio dítěte v mateřské škole. Činnost dítěte lze zaznamenat na pracovní ploše interaktivní tabule a vytvořit tak digitální soubor v softwaru tabule, obrazovém formátu, videozáznamu či…

Přístupné pro: předplatitele

Využití technologií ve výchově a vzděláváníGarance

20.1.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Interaktivní tabule v prostředí mateřské školyGarance

20.1.2016, Mgr. Ivana Hrubá Eliášová, Zdroj: Verlag Dashöfer

V 21. století děti předškolního věku vnímají velmi intenzivně přítomnost technologií v prostředí rodiny, školy a společnosti. Mnohé dokážou využívat videokonferenční technologie dokonce ještě před nástupem do mateřské školy. Někteří pedagogové předškolních…

Přístupné pro: předplatitele

Tvorba záznamového archu dítěte předškolního věku se zaměřením na školní zralostGarance

19.1.2016, Mgr. Petra Pšeničková, Dis., Zdroj: Verlag Dashöfer

Záznamový arch má sloužit jako podklad pro orientační mapování školní zralosti dítěte předškolního věku v mateřské škole či přípravné třídě školy základní. Nejedná se však o kompletní vyšetření, jelikož je vždy nutno zahrnout do vyšetření zejména diagnostiku…

Přístupné pro: předplatitele

Rozvoj nadání a talentu v zařízeních předškolní výchovy a vzděláváníGarance

18.1.2016, Mgr. Miloslav Hubatka, Zdroj: Verlag Dashöfer

Rozvoj nadání a talentu dětí v mateřských školách, tedy dětí od 3 do 6 let, je velmi zásadní, ale také po všech stránkách velmi náročná záležitost. Současně je toto téma stále více diskutováno odbornou i laickou veřejností. Důvodů, proč rozvoj nadání u…

Přístupné pro: předplatitele

Lesní mateřské školyGarance

24.7.2015, Mgr. Vendula Soběslavská, Zdroj: Verlag Dashöfer

Lesní mateřské školy (LMŠ) jsou alternativní předškolní zařízení, pro jejichž zařazení do rejstříku škol se v současnosti stále vytváří legislativní rámec. Každá LMŠ vypracovává svoji pedagogickou koncepci, ve které deklaruje charakter pedagogické práce,…

Přístupné pro: předplatitele

Poznávání dítěte jako východisko pro individuální přístupGarance

27.3.2015, PhDr. Vlasta Šmardová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Vývojová psychologieGarance

27.3.2015, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Tělesná zralostGarance

27.3.2015, PhDr. Vlasta Šmardová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Odklad školní docházkyGarance

27.3.2015, Bc. Lucie Štěpánková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Příprava podnětného prostředí pro hru dětíGarance

27.3.2015, PhDr. Zora Syslová, PhD., Zdroj: Verlag Dashöfer

Hra dětí je v současném pojetí vlastně spontánní činností. Pro ni je potřeba vytvořit vhodné, podnětné prostředí, aby mohly všechny děti volit z široké nabídky možností. Inspirativní prostředí umožňuje dětem seberealizaci. Prostředí třídy je jednou z podmínek…

Přístupné pro: předplatitele

Průběh socializace v období od tří do šesti letGarance

27.3.2015, Mgr. Ludmila Šprachtová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Rodina jako primární socializační prostředíGarance

27.3.2015, Mgr. Ludmila Šprachtová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Integrace dítěte se zdravotním postižením v předškolních zařízeníchGarance

27.3.2015, Doc.PaedDr., Vanda Hájková, Ph.D., Doc. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Schopnosti dětíGarance

27.3.2015, PhDr. Vlasta Šmardová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Není záměrem poskytnout vyčerpávající informace o vývoji dítěte, chtěli bychom nicméně upozornit alespoň na některé aspekty a souvislosti vývoje dítěte.

Přístupné pro: předplatitele

Možnosti podpory sociální integrace/inkluze v předškolním věkuGarance

27.3.2015, Doc.PaedDr., Vanda Hájková, Ph.D., Doc. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Hra je základním nástrojem rozvoje dovedností dítěte v předškolním věku. Herní činnosti dle MacIntyre (2005) rozvíjejí u dětí tohoto věku - bez ohledu na to, zda se jedná o děti se zdravotním postižením, či nikoliv - sociální, pohybové, kognitivní a…

Přístupné pro: předplatitele

Možnosti hodnocení vývoje dětí se zaměřením na sociální chování v procesu integrace/inkluzeGarance

27.3.2015, Doc.PaedDr., Vanda Hájková, Ph.D., Doc. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Co je socializaceGarance

27.3.2015, Mgr. Ludmila Šprachtová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Socializace je procesem včleňování člověka do života společenství, do kterého se narodil. Je to kultivace osobnosti, která probíhá po celý život. Jedná se o proces vrůstání dítěte do společenství, při kterém postupně přebírá normy chování, jednání, zvyky,…

Přístupné pro: předplatitele

Předčasný vstup dítěte do ZŠGarance

27.3.2015, PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Předškolní pedagogikaGarance

27.3.2015, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Vzdělávací programy pro děti s odkladem školní docházkyGarance

27.3.2015, Bc. Lucie Štěpánková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Budoucnost metody CLIL a její využití ve výchovně - vzdělávacím procesu mateřské školyGarance

27.3.2015, Bc. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

CLIL (Content Language Integrated Learning, tj. obsahově a jazykově integrované učení) dnes patří k významným vzdělávacím trendům nejen českého základního a středního školství, ale též současného školství evropského. Mezi špičku patří v tomto směru například…

Přístupné pro: předplatitele

Adaptace na mateřskou školuGarance

27.3.2015, Mgr. Ludmila Šprachtová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Nadané dítě v MŠGarance

27.3.2015, PhDr Zdenka Vondráková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Kdy se jedná o mimořádné nadání a jaké jsou jeho projevy? Od kdy se dají pozorovat? Jak takové děti rozvíjet? To jsou otázky, které zajímají všechny zúčastněné vychovatele, pedagogy, psychology, rodiče a ty, které s takovými dětmi přicházejí do kontaktu.…

Přístupné pro: předplatitele

Zralost duševní práceschopnostiGarance

27.3.2015, PhDr. Vlasta Šmardová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Je to míra, s jakou se dítě dokáže zaujmout nějakou činností, pohroužit se do ní, odolávat vedlejším rušivým vlivům; je to chuť a výdrž, s jakou plní úkoly. Kromě koncentrace a motivace zahrnuje práceschopnost také osobní, resp. pracovní tempo (přiměřené,…

Přístupné pro: předplatitele

Emoční inteligenceGarance

27.3.2015, PaedDr. Hana Sedláčková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Významným činitelem, který ovlivnil náhled na lidskou inteligenci, je pokrok vědy v oblasti výzkumu nových funkcí a činnosti mozku. Nové technologie a metody umožnily odhalit, jakými mechanismy u nás mozková centra vyvolávají např. smích, pláč, jak určují naše…

Přístupné pro: předplatitele

Věkově smíšené skupiny a jejich vliv na rozvoj dítěteGarance

27.3.2015, PaedDr. Jana Havlová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Soudobé přístupy ve vzdělávání předškolních dětíGarance

27.3.2015, Mgr. Věra Krejčová, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

V současnosti vyvstává do popředí tzv. osobnostně orientovaný model výchovy a vzdělávání. Jedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti. Úkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál, a…

Přístupné pro: předplatitele

Specifika emocionálního a sociálního vývoje nadaných dětíGarance

27.3.2015, Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístupné pro: předplatitele

Potřeby dětíGarance

27.3.2015, PhDr. Vlasta Šmardová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pokud přijmeme tezi o (multifaktoriálně podmíněné) odlišnosti dětí, musí následovat úvaha, že děti se různí i v tom, co potřebují. Základní lidské potřeby mají obecnou platnost, dělíme je na fyziologické a psychické (Matějček,…

Přístupné pro: předplatitele
Nahrávám...
Nahrávám...