Smlouva o poskytnutí osobní asistenceGarance
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferVymezení pozice asistenta pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZákladní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferEkonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Zdroje metodického vedeníGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZ výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Jiné formy asistence: osobní asistentGarance
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020Garance
7.10.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…
Podpůrná opatřeníGarance
23.8.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferPodpůrná opatření jsou obecně definována jako nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách, odpovídají zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se…
Metodická podpora učitele - Rok v mateřské školeGarance
21.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferMateriál nabízí inspiraci/nápady, jak zpracovat tematický plán předškolní přípravy v mateřské škole či přípravné třídě.
Speciální vzdělávací potřeby dětíArchiv
22.8.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer
Kapitola se věnuje otázce speciálních vzdělávacích potřeb dětí (žáků), s aplikací v rámci praxe mateřských škol.
Rozvoj nadání a talentu - požadavky a očekávání rodičů dětíGarance
15.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV současné době zaznamenáváme stále sílící trend zvýšeného zájmu rodičů v oblasti rozvoje nadání dětí již v období předškolního věku. Setkáváme se s různými projevy tohoto trendu. Například se mění a zvyšují nároky na zařízení předškolní výchovy a vzdělávání.…
Realizace koncepce povinné školní docházky v praxi mateřské školyGarance
13.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferKoncepce povinné školné docházky v zařízeních předškolní výchovy a vzdělávání bude realizována od školního roku 2017/2018. Doposud mateřské školy nemají koncepci, metodiku či doporučení MŠMT, týkající se zásadních skutečností, spojených například se zápisem…
Individuální vzdělávání - platná legislativaGarance
13.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferProzatím jedinou a legislativně přijatelnou cestou pro rodiče, který se rozhodne dítě ponechat ve stávajícím zařízení, bude volba cesty individuálního vzdělávání dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání…
Pravidla a požadavky pro výdej stravy v zařízeních předškolní výchovy a vzděláváníGarance
11.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV současné době registrujeme zvýšený požadavek na samostatnost dětí v rámci sebeobslužných činností v mateřských školách. Tyto požadavky vycházejí z RVP PV a týkají se nejen samostatnosti v oblasti hygieny, oblékání, ale také například v oblasti výdeje stravy…
Motivační systém u dětí s poruchou autistického spektraGarance
10.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV České republice jsou děti s poruchami autistického spektra (dále PAS) vzdělávány dle zásad strukturovaného učení, které vychází z tzv. TEACCH programu (z anglického Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children)Více na:…
Vady řeči u dětí předškolního věkuGarance
8.4.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferSprávná výslovnost hlásek je velmi důležitou složkou mluveného projevu a v běžném životě ji všichni potřebují. Dalšími aspekty je plynulost projevu, tempo řeči, odpovídající slovní zásoba, gramatická struktura vět, dobré komunikační dovednosti a vyjadřovací…
Spolupráce rodiny a školy v problematice rozvoje nadání dítěte předškolního věkuGarance
7.4.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferJako ředitel školy, která měla, mimo jiné, i dvě oddělení mateřské školy, jsem si udělal takové rychlé šetření u rodičů. Otázka, na niž jsem se ptal, byla relativně jednoduchá: „V jakých oblastech by mateřská škola měla primárně rozvíjet Vaše dítě?” Rodiče…
Praktické využití interaktivní tabule k inovaci portfolia dítěteGarance
3.4.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferDíky softwarovým možnostem interaktivních tabulí můžete snadno inovovat portfolio dítěte v mateřské škole. Činnost dítěte lze zaznamenat na pracovní ploše interaktivní tabule a vytvořit tak digitální soubor v softwaru tabule, obrazovém formátu, videozáznamu či…
Využití technologií ve výchově a vzděláváníGarance
20.1.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer
Interaktivní tabule v prostředí mateřské školyGarance
20.1.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV 21. století děti předškolního věku vnímají velmi intenzivně přítomnost technologií v prostředí rodiny, školy a společnosti. Mnohé dokážou využívat videokonferenční technologie dokonce ještě před nástupem do mateřské školy. Někteří pedagogové předškolních…
Tvorba záznamového archu dítěte předškolního věku se zaměřením na školní zralostGarance
19.1.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferZáznamový arch má sloužit jako podklad pro orientační mapování školní zralosti dítěte předškolního věku v mateřské škole či přípravné třídě školy základní. Nejedná se však o kompletní vyšetření, jelikož je vždy nutno zahrnout do vyšetření zejména diagnostiku…
Rozvoj nadání a talentu v zařízeních předškolní výchovy a vzděláváníGarance
18.1.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferRozvoj nadání a talentu dětí v mateřských školách, tedy dětí od 3 do 6 let, je velmi zásadní, ale také po všech stránkách velmi náročná záležitost. Současně je toto téma stále více diskutováno odbornou i laickou veřejností. Důvodů, proč rozvoj nadání u…
Lesní mateřské školyGarance
24.7.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferLesní mateřské školy (LMŠ) jsou alternativní předškolní zařízení, pro jejichž zařazení do rejstříku škol se v současnosti stále vytváří legislativní rámec. Každá LMŠ vypracovává svoji pedagogickou koncepci, ve které deklaruje charakter pedagogické práce,…
Možnosti podpory sociální integrace/inkluze v předškolním věkuGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferHra je základním nástrojem rozvoje dovedností dítěte v předškolním věku. Herní činnosti dle MacIntyre (2005) rozvíjejí u dětí tohoto věku - bez ohledu na to, zda se jedná o děti se zdravotním postižením, či nikoliv - sociální, pohybové, kognitivní a…
Nedostatečná socializace dítěteGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferZjišťování školní zralosti v praxi (praktické příklady)Garance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferV předcházejících kapitolách byl dán vyčerpávající přehled oblastí školní zralosti. Společně s nimi však musí učitelka mateřské školy vyhodnocovat, jak rozvinuté jsou u dítěte kompetence dané Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Všechny…
Poznávání dítěte jako východisko pro individuální přístupGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferBudoucnost metody CLIL a její využití ve výchovně - vzdělávacím procesu mateřské školyGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferCLIL (Content Language Integrated Learning, tj. obsahově a jazykově integrované učení) dnes patří k významným vzdělávacím trendům nejen českého základního a středního školství, ale též současného školství evropského. Mezi špičku patří v tomto směru například…
Průběh socializace v období od tří do šesti letGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferSoudobé přístupy ve vzdělávání předškolních dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferV současnosti vyvstává do popředí tzv. osobnostně orientovaný model výchovy a vzdělávání. Jedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti. Úkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál, a…
Integrace dítěte se zdravotním postižením v předškolních zařízeníchGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferZralost poznávacích (kognitivních) funkcíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferSpecifika emocionálního a sociálního vývoje nadaných dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferMožnosti hodnocení vývoje dětí se zaměřením na sociální chování v procesu integrace/inkluzeGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferVzdělávací programy pro děti s odkladem školní docházkyGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferVěkově smíšené skupiny a jejich vliv na rozvoj dítěteGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferSchopnosti dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferNení záměrem poskytnout vyčerpávající informace o vývoji dítěte, chtěli bychom nicméně upozornit alespoň na některé aspekty a souvislosti vývoje dítěte.
Co je socializaceGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferSocializace je procesem včleňování člověka do života společenství, do kterého se narodil. Je to kultivace osobnosti, která probíhá po celý život. Jedná se o proces vrůstání dítěte do společenství, při kterém postupně přebírá normy chování, jednání, zvyky,…
Potřeby dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferPokud přijmeme tezi o (multifaktoriálně podmíněné) odlišnosti dětí, musí následovat úvaha, že děti se různí i v tom, co potřebují. Základní lidské potřeby mají obecnou platnost, dělíme je na fyziologické a psychické (Matějček,…
Rodina jako primární socializační prostředíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferPříprava podnětného prostředí pro hru dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferHra dětí je v současném pojetí vlastně spontánní činností. Pro ni je potřeba vytvořit vhodné, podnětné prostředí, aby mohly všechny děti volit z široké nabídky možností. Inspirativní prostředí umožňuje dětem seberealizaci. Prostředí třídy je jednou z podmínek…
Zralost duševní práceschopnostiGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferJe to míra, s jakou se dítě dokáže zaujmout nějakou činností, pohroužit se do ní, odolávat vedlejším rušivým vlivům; je to chuť a výdrž, s jakou plní úkoly. Kromě koncentrace a motivace zahrnuje práceschopnost také osobní, resp. pracovní tempo (přiměřené,…
Nadané dítě v MŠGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferKdy se jedná o mimořádné nadání a jaké jsou jeho projevy? Od kdy se dají pozorovat? Jak takové děti rozvíjet? To jsou otázky, které zajímají všechny zúčastněné vychovatele, pedagogy, psychology, rodiče a ty, které s takovými dětmi přicházejí do kontaktu.…