Smlouva o poskytnutí osobní asistenceGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZralost poznávacích (kognitivních) funkcíGarance
31.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferDostatečná úroveň obecného rozumového nadání odpovídající nárokům počáteční výuky je jedním ze základních předpokladů vzdělavatelnosti vůbec. Je důležitou podmínkou toho, aby dítě bylo schopno chápat probíranou látku. Vývoj většiny dětí odpovídá věku, některé…
Školní zralost a školní připravenost v praxi MŠGarance
30.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferMateřské školy hrají zcela zásadní roli z hlediska připravenosti dítěte na plnění povinné školní docházky. Jak u rodičů, tak u některých učitelů se často můžeme setkat s nepřesně používanými termíny školní zralost a školní připravenost. Role mateřské školy je…
Zdroje metodického vedeníGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZ výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Jiné formy asistence: osobní asistentGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferV oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Vymezení pozice asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZákladní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferEkonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020Garance
7.10.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferV průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…
Podpůrná opatřeníGarance
23.8.2018,
, Zdroj: Verlag DashöferPodpůrná opatření jsou obecně definována jako nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách, odpovídají zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se…
Metodická podpora učitele - Rok v mateřské školeGarance
21.12.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferMateriál nabízí inspiraci/nápady, jak zpracovat tematický plán předškolní přípravy v mateřské škole či přípravné třídě.
Speciální vzdělávací potřeby dětíArchiv
22.8.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer
Kapitola se věnuje otázce speciálních vzdělávacích potřeb dětí (žáků), s aplikací v rámci praxe mateřských škol.
Rozvoj nadání a talentu - požadavky a očekávání rodičů dětíGarance
15.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV současné době zaznamenáváme stále sílící trend zvýšeného zájmu rodičů v oblasti rozvoje nadání dětí již v období předškolního věku. Setkáváme se s různými projevy tohoto trendu. Například se mění a zvyšují nároky na zařízení předškolní výchovy a vzdělávání.…
Realizace koncepce povinné školní docházky v praxi mateřské školyGarance
13.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferKoncepce povinné školné docházky v zařízeních předškolní výchovy a vzdělávání bude realizována od školního roku 2017/2018. Doposud mateřské školy nemají koncepci, metodiku či doporučení MŠMT, týkající se zásadních skutečností, spojených například se zápisem…
Individuální vzdělávání - platná legislativaGarance
13.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferProzatím jedinou a legislativně přijatelnou cestou pro rodiče, který se rozhodne dítě ponechat ve stávajícím zařízení, bude volba cesty individuálního vzdělávání dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání…
Pravidla a požadavky pro výdej stravy v zařízeních předškolní výchovy a vzděláváníGarance
11.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV současné době registrujeme zvýšený požadavek na samostatnost dětí v rámci sebeobslužných činností v mateřských školách. Tyto požadavky vycházejí z RVP PV a týkají se nejen samostatnosti v oblasti hygieny, oblékání, ale také například v oblasti výdeje stravy…
Motivační systém u dětí s poruchou autistického spektraGarance
10.6.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV České republice jsou děti s poruchami autistického spektra (dále PAS) vzdělávány dle zásad strukturovaného učení, které vychází z tzv. TEACCH programu (z anglického Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children)Více na:…
Vady řeči u dětí předškolního věkuGarance
8.4.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferSprávná výslovnost hlásek je velmi důležitou složkou mluveného projevu a v běžném životě ji všichni potřebují. Dalšími aspekty je plynulost projevu, tempo řeči, odpovídající slovní zásoba, gramatická struktura vět, dobré komunikační dovednosti a vyjadřovací…
Spolupráce rodiny a školy v problematice rozvoje nadání dítěte předškolního věkuGarance
7.4.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferJako ředitel školy, která měla, mimo jiné, i dvě oddělení mateřské školy, jsem si udělal takové rychlé šetření u rodičů. Otázka, na niž jsem se ptal, byla relativně jednoduchá: „V jakých oblastech by mateřská škola měla primárně rozvíjet Vaše dítě?” Rodiče…
Praktické využití interaktivní tabule k inovaci portfolia dítěteGarance
3.4.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferDíky softwarovým možnostem interaktivních tabulí můžete snadno inovovat portfolio dítěte v mateřské škole. Činnost dítěte lze zaznamenat na pracovní ploše interaktivní tabule a vytvořit tak digitální soubor v softwaru tabule, obrazovém formátu, videozáznamu či…
Využití technologií ve výchově a vzděláváníGarance
20.1.2016, Zdroj: Verlag Dashöfer
Interaktivní tabule v prostředí mateřské školyGarance
20.1.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferV 21. století děti předškolního věku vnímají velmi intenzivně přítomnost technologií v prostředí rodiny, školy a společnosti. Mnohé dokážou využívat videokonferenční technologie dokonce ještě před nástupem do mateřské školy. Někteří pedagogové předškolních…
Tvorba záznamového archu dítěte předškolního věku se zaměřením na školní zralostGarance
19.1.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferZáznamový arch má sloužit jako podklad pro orientační mapování školní zralosti dítěte předškolního věku v mateřské škole či přípravné třídě školy základní. Nejedná se však o kompletní vyšetření, jelikož je vždy nutno zahrnout do vyšetření zejména diagnostiku…
Rozvoj nadání a talentu v zařízeních předškolní výchovy a vzděláváníGarance
18.1.2016,
, Zdroj: Verlag DashöferRozvoj nadání a talentu dětí v mateřských školách, tedy dětí od 3 do 6 let, je velmi zásadní, ale také po všech stránkách velmi náročná záležitost. Současně je toto téma stále více diskutováno odbornou i laickou veřejností. Důvodů, proč rozvoj nadání u…
Lesní mateřské školyGarance
24.7.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferLesní mateřské školy (LMŠ) jsou alternativní předškolní zařízení, pro jejichž zařazení do rejstříku škol se v současnosti stále vytváří legislativní rámec. Každá LMŠ vypracovává svoji pedagogickou koncepci, ve které deklaruje charakter pedagogické práce,…
Příprava podnětného prostředí pro hru dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferHra dětí je v současném pojetí vlastně spontánní činností. Pro ni je potřeba vytvořit vhodné, podnětné prostředí, aby mohly všechny děti volit z široké nabídky možností. Inspirativní prostředí umožňuje dětem seberealizaci. Prostředí třídy je jednou z podmínek…
Poznávání dítěte jako východisko pro individuální přístupGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferPrůběh socializace v období od tří do šesti letGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferIntegrace dítěte se zdravotním postižením v předškolních zařízeníchGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferMožnosti hodnocení vývoje dětí se zaměřením na sociální chování v procesu integrace/inkluzeGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferRodina jako primární socializační prostředíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferCo je socializaceGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferSocializace je procesem včleňování člověka do života společenství, do kterého se narodil. Je to kultivace osobnosti, která probíhá po celý život. Jedná se o proces vrůstání dítěte do společenství, při kterém postupně přebírá normy chování, jednání, zvyky,…
Možnosti podpory sociální integrace/inkluze v předškolním věkuGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferHra je základním nástrojem rozvoje dovedností dítěte v předškolním věku. Herní činnosti dle MacIntyre (2005) rozvíjejí u dětí tohoto věku - bez ohledu na to, zda se jedná o děti se zdravotním postižením, či nikoliv - sociální, pohybové, kognitivní a…
Schopnosti dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferNení záměrem poskytnout vyčerpávající informace o vývoji dítěte, chtěli bychom nicméně upozornit alespoň na některé aspekty a souvislosti vývoje dítěte.
Vzdělávací programy pro děti s odkladem školní docházkyGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferBudoucnost metody CLIL a její využití ve výchovně - vzdělávacím procesu mateřské školyGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferCLIL (Content Language Integrated Learning, tj. obsahově a jazykově integrované učení) dnes patří k významným vzdělávacím trendům nejen českého základního a středního školství, ale též současného školství evropského. Mezi špičku patří v tomto směru například…
Věkově smíšené skupiny a jejich vliv na rozvoj dítěteGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferSoudobé přístupy ve vzdělávání předškolních dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferV současnosti vyvstává do popředí tzv. osobnostně orientovaný model výchovy a vzdělávání. Jedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti. Úkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál, a…
Zralost duševní práceschopnostiGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferJe to míra, s jakou se dítě dokáže zaujmout nějakou činností, pohroužit se do ní, odolávat vedlejším rušivým vlivům; je to chuť a výdrž, s jakou plní úkoly. Kromě koncentrace a motivace zahrnuje práceschopnost také osobní, resp. pracovní tempo (přiměřené,…
Specifika emocionálního a sociálního vývoje nadaných dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferNadané dítě v MŠGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferKdy se jedná o mimořádné nadání a jaké jsou jeho projevy? Od kdy se dají pozorovat? Jak takové děti rozvíjet? To jsou otázky, které zajímají všechny zúčastněné vychovatele, pedagogy, psychology, rodiče a ty, které s takovými dětmi přicházejí do kontaktu.…
Emoční inteligenceGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferVýznamným činitelem, který ovlivnil náhled na lidskou inteligenci, je pokrok vědy v oblasti výzkumu nových funkcí a činnosti mozku. Nové technologie a metody umožnily odhalit, jakými mechanismy u nás mozková centra vyvolávají např. smích, pláč, jak určují naše…
Potřeby dětíGarance
27.3.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferPokud přijmeme tezi o (multifaktoriálně podmíněné) odlišnosti dětí, musí následovat úvaha, že děti se různí i v tom, co potřebují. Základní lidské potřeby mají obecnou platnost, dělíme je na fyziologické a psychické (Matějček,…