2.1.11 Co už umí a jak napomáhat dalšímu vývoji – 22. až 24.
měsíc
PhDr. Daniela Sobotková, CSc
Jaroslava Ditrichová,
CSc.
DALŠÍ ROZVOJ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ
Ve věku 22–24 měsíců se učí děti zvládat stále náročnější pohybové
dovednosti, které vyžadují dobrou koordinaci pohybů a dokonalejší držení
rovnováhy. A tak některé děti na konci 2. roku jdou po schodech samy již bez
držení. Vykračují zatím vždy stejnou nohou a druhou přisunují. Dolů to jde a
obvykle se musí přidržovat. Některé děti jsou nebojácné a vylézají samy po
žebříku na malou skluzavku, aby se s radostí svezly dolů, jako holčička na
obrázcích 1–2.
Obr. 1 – Už to jde i po žebříku na skluzavku
Obr. 2 – A jede se spokojeně dolů…
Některým se daří i samostatný seskok např. z posledního schodu nebo
poskakují na zemi oběma nohama najednou, i když to není ještě vždy čisté
skákání sounož. Pokud mají děti dobrou stabilitu, dokážou stát chviličku jen na
jedné noze a druhou uvolnit např. ke kopnutí do míče. Zpočátku to jde lépe s
přidržením, ale posléze to zvládnou i zcela samostatně. Kopání do míče je pro
děti vedle házení velmi oblíbenou činností. Tady mají zejména tatínkové velkou
příležitost ukázat, jak se hraje kopaná, a zažívat tak vzájemnou radost ze hry
se svým potomkem.
DOVEDNOSTI RUČEK
Také pohyby rukou pod kontrolou zraku jsou opět dokonalejší, takže
věž i z malých kostek děti postaví už pěkně vysokou. Opatrné soustředěné
stavění věže z kostek vidíme na obrázku 3.
Děti s dobrou koordinací pohybů rukou a prstů mívají v oblibě papír
a pastelky, jako je tomu u naší holčičky na obrázku 4. Dokáže již nakreslit
jednotlivé čáry i kruhový tvar. Drží také pastelku šikovně u špičky a druhou
ručičkou si sama přidržuje papír.
Obr. 3 – Soustředěné stavění vysoké věže
Obr. 4 – Radost z nakresleného výtvoru
ROZUMOVÉ SCHOPNOSTI
Při popisu věkového období 19–21 měsíců jsme psaly o pokusech dětí
vkládat geometrické tvary do příslušných otvorů. Zatímco dříve řešily děti
takový úkol spíše ještě pokusem a omylem, takže postupovaly pomalu a někdy
ztrácely o úkol zájem a nedokončily vložení všech tvarů, nyní už řeší danou
situaci častěji nejdříve ve své představě a vkládání tvarů pak provedou hned
dobře a rychle
Dochází tak k velkému pokroku ve vývoji poznávacích procesů. Dítě si
dokáže představit nějaký předmět, aniž by ho skutečně vidělo. Umí si také
představit nějakou činnost a její výsledek, i když ji samo přímo nevykonává.
Nemusí tudíž nyní zkoušet, který tvar do jakého otvoru patří, jak jsme se
zmínily výše, protože to řeší pouze ve své mysli.
Poznávání různých geometrických tvarů a barev můžeme spojit s
rozvojem dalších tvůrčích aktivit u svých potomků např. při vytváření barevných
obrazců z magnetických tvarů, které dobře drží třeba na dveřích ledničky, jak
nám to předvádí holčička na obrázku 5. Rozvíjí se tím zároveň již zmíněná
dovednost prstů a ruček, ale i pocit radosti a hrdosti z vykonaného díla.
Obr. 5 – Vytváření obrazců z barevných magnetických
tvarů
Děti začínají chápat v této době určité kategorie, takže můžeme
zkusit, do jaké míry se jim bude dařit přiřazovat podle nějaké charakteristiky
věci k sobě, např. vybrat z kupy barevných kolíčků na prádlo jen ty červené.
Později můžeme úkol ztížit a vybírat či třídit kolíčky podle více barev
současně. Přiřazovat předměty k sobě lze podle různých charakteristik, např.
podle tvarů: Třeba dávat všechna kolečka na jednu hromádku a čtverečky na
druhou apod.
Chápání počtu je obtížnější, nejlépe se zatím daří pochopit pojem
„jeden“, případně „dva“. Vývoj poznávacích procesů je úzce svázán s vývojem
řeči, o kterém se nyní zmíníme.
VÝVOJ ŘEČI
Ve věku 22–24 měsíců dochází k dalšímu rozvoji ve vývoji řeči a
prohlubují se individuální rozdíly mezi dětmi, na které jsme již upozorňovaly
při popisu minulého věkového období. Zatímco některé děti říkají jednotlivá
slůvka, jiné tvoří dvouslovné věty a další spojí k sobě dokonce tři i více
slov, užívají minulý čas, zájmena (nejčastěji „moje“) a tvoří první otázky, kde
obvykle dominuje otázka „Co to je?“. Dříve jsme již také uvedly, že není třeba
se znepokojovat, když dítě říká alespoň několik slůvek, dobře rozumí slovním
pokynům, ukazuje na věci podle pojmenování a jeho vývoj v dalších oblastech je
přiměřený věku.
I nadále platí, že povídat si s dítětem u obrázkové knížky je velice
důležité jak pro rozvoj řeči, tak pro citový vývoj, a vede rovněž k
soustředěnému poslouchání nebo k prvním dětským pokusům o popisy obrázků.
Některé děti vydrží u obrázkové knížky poslouchat i krátkou pohádku nebo
říkadla.
Také jsme upozornily, že příliš živé děti někdy nemají o obrázky
zájem a nevydrží u nich a že je v takovém případě možné použít fotografie
blízkých osob a oblíbených věcí, které i neposedné děti obvykle zaujmou. Je
také dobré spojit řeč s pohybovou aktivitou. Děti mají rády jednoduchá rytmická
říkadla, a jsou-li doprovázena různými pohyby, jsou ještě přitažlivější a děti
…
/img>/img>/img>/img>/img>