Paměť a učení
Nečekejte ode mně v této lekci žádné urychlovače učení. Zaručené
studijní metody se zázračnými výsledky mají daleko větší výsledný efekt pro ty,
kteří je s úspěchem nabízejí. Mé rady jsou takříkajíc přírodní. Vycházejí z
faktu, že miliony generací přežívaly a předávaly své poznatky i vědomosti
potomkům jen díky jejich uchování ve vlastní paměti. Ve stavbě lidského
mozku se za posledních 40.000 let, kdy člověk začal využívat verbální
komunikační prostředky, nic podstatného nezměnilo. Náš prapředek také jistě
denně zaznamenal tisíce nových informací a podle možností a schopností s nimi
nakládal. Mnohdy to bylo dokonce víc než jen náhodné a nespolehlivé poznatky,
např. podrobná znalost rostlin a jejich využití je opravdu velmi dávného
data.
Dějiny lidské civilizace je proto možné popsat jako poměr:
Rychlost, s níž se informace hromadily, prudce vzrostla v minulém
století a růst pokračuje. Všeobecně platí, že většina vědomostí, které získáme
studiem určitého oboru, je v době, kdy dosahujeme vrcholu životní dráhy, už
zastaralá. V minulosti absolvent univerzity mohl prožít většinu své odborné
dráhy sklízením plodů svého raného úsilí. Chceme-li však zůstat odborně na
úrovni dnes, musíme poznatky získávat v průběhu celého života.
Držet krok s dobou a přílivem informací znamená učit se a studovat.
Pokud jde o učení dobrovolné, ke kterému přistupujeme se zájmem, je to…