dnes je 19.4.2024

Input:

Psychomotorický vývoj dítěte - 10. měsíc

6.4.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.1.9 Psychomotorický vývoj dítěte - 10. měsíc

Mgr. Blanka Kolářová Sudíková

CO BY MĚLO DĚŤÁTKO UMĚT

Znovu opakuji to, co v textu k minulým měsícům. Je třeba zdůraznit, že každé miminko je jiné. Následující řádky jsou pro vás informací, ne zákonem.

Váš andílek už určitě objevuje svět a někdy je to docela dřina. Jak pro něj, protože na cestě poznání dochází občas ke karambolům, tak i pro vás, protože prostě a jednoduše nestíháte. V tomto období je pro děťátko ústředním tématem lezení. Možná tuto dovednost vaše malé vynechalo a začalo rovnou chodit. Pediatr a vaše rodina vás uklidnila, že se nic neděje, vždyť „vy jste také nelezli!“. Lezení je nesmírně důležité, a tak se nenechte ukolébat, vraťte se zpátky na zem na všechny čtyři a hrajte si na pejska.

Při lezení děťátko přirozeně zapojuje svalové skupiny, které bude využívat celý svůj život. Správný způsob lezení nám dává základ pro správný samostatný stoj. Všechny odchylky jsou potom viditelné – ploché nohy, skolióza, lordóza, nohy do X či do O. Při správném lezení by důležité klouby na celé noze měly být v jedné ose – tzn. rovina kyčle, kolene a kotníku. Zkuste si sami ze svých kyčlí spustit pomyslný provázek. Ten by měl spojit kyčel – koleno – kotník do jedné přímky. Myslím, že ne vždy je u nás dospěláků výsledek příznivý. Pak se divíme, že máme migrény, bolesti zad, břicha atd. Při lezení je tedy moc důležité, aby děťátko mělo kolínka na úrovni kyčlí a pohyb kolene aby směřoval k bříšku a ne do strany.

Skvělou dovedností je lezení po schodech. Dopřejte dítěti dostatek důvěry, ukažte a řekněte mu, jak na to a uvidíte, jak krásně vše zvládne. Když bude cítit vaši podporu a přitom bude vědět, že je to jen na něm, nebude se bezhlavě vrhat po hlavě dolů. Samozřejmě také záleží na povaze vaší i děťátka.

Určitě už vaše malé objevilo kouzlo stoje. Doleze k nábytku nebo židli a postaví se (viz obr. 1). „Tý jo! To jsem šikula!“ Tento pocit určitě z děťátka cítíte, je vidět v jeho očičkách. Prosím vydržte a vůbec dítěti nenabízejte své ruce k chůzi. Obcházení nábytku je lezení ve svislici, dítě má stále čtyři opěrné body (ruce a nohy). Jestliže děťátko vezmete za ruce a ukazujete mu, jak má chodit, děláte mu medvědí službu. Chodit musí začít samo, i za nás to nikdo nemohl udělat. A tak ho nechejte občas spadnout na zadeček a objevovat svět kousek po kousku. Jen tak si zapíše do hlavičky správné

Nahrávám...
Nahrávám...