dnes je 18.4.2024

Input:

Zařizujeme dětský pokoj

6.4.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

9.2.5 Zařizujeme dětský pokoj

Ing. arch. Andrea Dítětová

Naše děťátko roste a potřebuje již svůj vlastní životní prostor. Konkrétní věk dítěte, kdy je třeba zařídit mu jeho vlastní pokoj, je individuální. Záleží na životním stylu rodiny, na prostorových možnostech bytu, finančních možnostech rodiny, počtu dětí v rodině, povaze potomka a na mnoha dalších věcech. Podle mého názoru je nejzazším termínem pro vytvoření vlastního pokoje pro dítě jeho nástup do základní školy.

Vlastní prostor dítě podněcuje k samostatnosti a pomáhá mu vytvářet si sebevědomí.

Zařídit dětský pokoj vkusně a zároveň prakticky není snadný úkol. Pokojík musí plnit všechny funkce, které my, dospělí, očekáváme od celého bytu. Dětský pokoj musí sloužit jako pracovna (příprava do školy), ložnice (odpočinek), obývací pokoj (návštěvy, hry) a šatna (ukládání věcí). To vše musíme vytvořit na malé ploše, navíc s výhledem do budoucnosti, protože potřeby dítěte se budou měnit s věkem, a nezřídka také pro dvě nebo více dětí najednou v jedné místnosti. Máme-li možnost, poskytneme dětem větší a prostornější pokoj v bytě. Hlavně malé děti potřebují dostatečný prostor pro hraní. Nesnažíme se proto zaplnit každý kout pokoje nábytkem. Starší děti už se spokojí s menším prostorem. Důležitý je pro ně dostatečně velký pracovní stůl, koutek pro poslech hudby, pro koníčky apod. Chlapec a dívka by měli mít svůj vlastní pokoj nebo alespoň koutek pro učení a spaní již kolem 9. – 10. roku věku, s nástupem puberty je to pak už nutnost.

Rovněž na nábytek v dětském pokoji jsou kladeny vysoké požadavky: musí s dítětem růst, musí být univerzální, aby vyhovoval měnícím se potřebám dítěte, musí být zdravý a bezpečný.

Základní funkce, které musí dětský pokoj splňovat:

  • Práce a hry pracovní stůl a židle, prostor pro hraní

  • Odpočinek a spánek lůžko

  • Ukládání věcí úložné skříně

1. PRACOVNÍ STŮL A ŽIDLE

Asi od roku a půl se každé dítě začíná učit klidné a soustředěné hře, tzn. pro ně důležité práci. Jeho pracovním prostorem je proto v tomto raném věku teplá podlaha nebo koberec. Tříleté dítě již maluje, modeluje, staví, bourá, montuje a „krámuje“. V tomto období je také třeba dítě učit pořádku, ukládání hraček a oblečení.

Pro předškoláka je vhodné pořídit menší stolek, ať už plastový, nebo dřevěný, s židličkou v adekvátní velikosti. Ty postačí pro dětské kreslení, skládání a další činnosti. Stolek lze snadno přemisťovat po pokoji nebo bytě a maminka tak může mít dítě stále pod dohledem. Malé dítě velmi rychle roste a v závislosti na tom by měly „růst“ i jeho stůl a židlička.

Doporučená výška stolu a židle v závislosti na výšce postavy dítěte:

Výška dítěte  do 90 cm  100 cm  110 cm 123 cm 
Výška stolu  40 cm  44 cm  48 cm 54 cm 
Výška sedáku židle  22 cm  24 cm  27 cm  31 cm 
 
Výška dítěte 135 cm 148 cm 161 cm nad 161 cm 
Výška stolu 58 cm 63 cm 69 cm 72 - 75 cm 
Výška sedáku židle 34 cm 38 cm 41 cm 42 cm 

Je však obtížné zajistit tento ideální stav.

Existují výškově nastavitelné stolky, ale z vlastní praxe vím, že nejsou příliš využívány. Rovněž naklápěcí desky stolů nejsou příliš praktické. Výškově nastavitelné stoly jsou nestabilní a kvalitní systémy jsou drahé. Mezi 6. – 14. rokem dítě vyroste až o 58 cm. Pro výšku stolu to znamená posun pracovní desky od 54 do 75 cm. Velmi dobrým řešením je tedy pořídit budoucímu školákovi stůl ve výšce 72–75 cm, což je běžná výška pro pracovní stůl, a k němu výškově nastavitelnou židli. U židle je důležitá podpora nohou, aby dětem při psaní „nevlály“ ve vzduchu. Tento požadavek nejlépe splňuje židle typu TRIPP TRAPP od norského návrháře Petera Opsvika. Má charakteristický jednoduchý tvar, který umožňuje, aby mělo dítě vždy podepřená záda, zadeček a nohy ve správné poloze. Židle je vhodná pro děti od nejútlejšího věku. V současné době se vyrábí značné množství více či méně zdařilých kopií.

Židle typu TRIPP TRAPP

Opěrka židle by měla být nastavená mezi druhým a čtvrtým obratlem páteře a na sedák se má vejít co největší část stehen. Důležitá jsou chodidla opřená o podnožku tak, aby kolena svírala pravý úhel. Bez opěrky pro nohy se dítě na učení může jen obtížně soustředit. V krajním případě je možno tuto opěrku nahradit „bedýnkou“ pod nohy u klasické židle až do té doby, než dítě dosáhne nohama na zem.

Zásady pro umístění a provedení pracovního stolu:

  • Nejvhodnější prostor pro stůl je v blízkosti okna tak, aby denní světlo dopadalo pro praváka z levé strany a pro leváka z pravé strany. Umisťovat stůl přímo proti oknu se obecně nedoporučuje, protože k oknu je horší přístup při větrání a výhled navíc může dítě rozptylovat. Dále nedoporučuji postavit stůl tak, aby dítě sedělo v pokoji zády ke vstupním dveřím. Vždy je příznivější mít záda chráněná stěnou, mít přehled o dění v místnosti a vstupní dveře alespoň částečně v zorném úhlu. U menších dětí je také vhodné, aby stůl byl přístupný alespoň ze dvou stran, protože malé děti si často kreslí společně s kamarády či sourozenci.

  • Velikost pracovního stolu se doporučuje minimálně 80–100 cm na šířku a 60 cm do hloubky pro začátek školní docházky. Pro starší dítě je vhodná hloubka stolu 80 cm. Tyto rozměry stolu berme však pouze orientačně, rozhodující jsou spíše prostorové možnosti pokoje. Předpokládáme-li umístění počítače, je vhodné řešit stůl jako rohový. Monitor umisťujeme tak, aby ze zadní a bočních stran nešlo záření do pokoje.

  • Hrany stolu by měly být zaoblené, aby se předešlo úrazům. V blízkosti pracovní desky musíme počítat s prostorem pro ukládání učení a psacích potřeb (mobilní kontejnery, poličky).

  • Vyhýbáme se lesklým povrchům, aby odrážející se světlo neoslňovalo oči.

Požadavky, které musí splňovat pracovní židle:

  • Nejdůležitější je stabilita židle, aby se s ní dítě nepřevrátilo. Tento požadavek zaručuje nejlépe pětiramenná podnož. Pro děti do 10 let se doporučuje židle opatřená kluzáky, ne kolečky.

  • Důležitá je regulovatelná výška sedáku, tak, aby lýtko a stehno byly v pravém úhlu. Přední hrana sedáku musí být zaoblená, aby netlačila a neomezovala proudění krve. Sedák musí být tak hluboký, aby dítě mělo celý zadeček na sedáku. Mezi okrajem sedáku a lýtkem má být asi pěticentimetrová mezera.

  • Zádová opěrka by měla respektovat zakřivení páteře a měla by být polohovatelná ve vertikálním směru, popř. také ve směru předo-zadním. Ideální nastavení bederní opěrky je mezi 2. až 4. obratlem (bederní jamka).

  • Židle by měla pružit, tzn. Umožňovat houpání. To zajistí synchronní sedací mechanismus. Fyziologové zjistili, že pohupování na židli vhodně podporuje prokrvení mozku a vede k vyšší mentální aktivitě.

O materiálech a barevnosti vhodné pro pracovní stůl se zmíníme v samostatné kapitole.

2. PROSTOR PRO SPANÍ A ODPOČINEK

Podle zásad správného umístění lůžka by postel by měla stát v klidné zóně pokoje, pokud možno ne přímo pod oknem nebo v blízkosti dveří. Často řešíme problém umístit v dětském pokoji dvě, někdy i tři postele. Východisko nám mohou poskytnout patrové postele. Mají velkou výhodu – šetří prostor. Použití patrových postelí je však vhodné pro děti asi do 12 let. Starší děti už dávají přednost lůžku v běžné výšce. Horní postel nemůže využívat dítě mladší 5 let, protože to není pro ně bezpečné. Rovněž přístup rodičů je obtížnější například při stlaní nebo při péči o dítě v době nemoci. Další nevýhodou je také teplý a vydýchaný vzduch nad horní postelí. Patrovou postel je tedy možno doporučit pouze jako dočasné řešení pro mladší děti, abychom v pokoji získali větší prostor pro hraní. Pokud se rozhodnete pro patrovou postel a umožní vám to rozměry pokoje, volte raději kolmé umístění postelí pouze s částečným přesahem. Spodní lůžko má větší prostor a nepůsobí tak stísněně. Volné místo pod horní postelí se dá využít na hraní nebo k ukládání věcí. Světlá výška místnosti pro instalování patrové postele se doporučuje 3m, protože malé dítě se na obou úrovních pohodlně posadí. Další variantou pro úsporu místa jsou lůžka vysouvací z podia. Ale rovněž toto řešení má své nevýhody – postel je nízká a peřiny nevětrají.

Zásady pro zdravou postel a matraci:

  • Délka postele má být o 20

Nahrávám...
Nahrávám...