Mozkocvična – testy a cvičení
V první část naší poslední mozkocvičny absolvujete soubor testů,
jejichž výsledky poskytnou každému informaci o vlastní paměti. Na základě
bodování pak vyplníte schéma,
které Vám odhalí silné stránky, i ty, na nichž je třeba ještě
pracovat. Výhodou tohoto testu je, že se k němu můžete po čase znovu
vrátit a ověřit si, zda nastalo určité zlepšení.
Vedle psacích potřeb bude potřebovat také stopky, protože
budete pracovat v určitém časovém limitu. Buďte poctiví k sobě i ke své paměti.
Test je jen Váš a je obrazem Vaší metapaměti!
Soubor úloh se bude týkat ohodnocení jednotlivých typů paměti, s nimiž
jste se setkali v průběhu on-line kurzu. V závěru tohoto bloku najdete tabulku,
do níž si k jednotlivým úkolům můžete vpisovat dosažené výsledky.
Soubor testů A1-A7
Hodnocení
všech 7 testů této části naleznete na jejím konci.
Test A: Krátkodobá paměť – paměť na čísla
Tento test, jen s jinými číslicemi, jste si již vyzkoušeli v 10.
lekci. Aby bylo měření profilu Vaší paměti opravdu vypovídající, buďte ke své
paměti poctiví, případně požádejte o pomoc pro nadiktování číselných řad někoho
ze svého okolí.
Zadání:
Vaším úkolem je zapamatovat si vždy na každém řádku čísla v přesném
pořadí. Zakryjte postupně řádek po řádku zadání a vždy zapište číslice tak, jak
jste si je zapamatovali.
Test A2: Verbální paměť – hodnocení krátkodobé paměti
pomocí seznamu slov
Zadání:
Nastavte si měřič času a během 1 minuty si zapamatujte co nejvíce z
následujícího seznamu slov. Potom seznam zakryjte a vyjmenujte všechna slova,
která si vybavíte.
Test A3: Vizuální paměť - hodnocení krátkodobé paměti
pomocí obrázků
Zadání:
Nastavte si měřič času a během 1 minuty si zapamatujte co nejvíce z
následujících obrázků. Potom seznam zakryjte a vyjmenujte všechny obrázky,
které si vybavíte.
Test A4: Vizuálně-prostorová paměť
Zadání:
Vybavte si znovu 16 předchozích obrázků a zkuste je umístit vždy do
správného sektoru, tak, jak byly zobrazeny v testu A3.
-
V kterém sektoru se nachází jablka?
-
Je vrtulník a hasičské auto v levé nebo v pravé polovině
obrazce?
-
Který dopravní prostředek leží v levém horním rohu?
-
Je půllitr piva a pečená kachna v sektoru A a B nebo B a D?
-
Kde se nachází otevřená kniha?
-
Byl mezi obrázky v sektoru B gramofon?
-
Které ovoce je v sektoru A?
-
V kterém ze čtyř sektorů není ovoce?
-
Je v levém dolním rohu kytara?
Test A5: Verbální učení
Zadání:
Vraťte se znovu k testu A2 a ještě jednou si opět ve stejném časovém
limitu 1 minuty zopakujte seznam uvedených slov. Pak napište všechna slova,
která jste si zapamatovali tentokrát. O kolik prvků se zlepšil Váš výkon?
Test A6: Pracovní paměť
Zadání:
Zapamatujte si během 90 sekund Beaufortovu stupnici síly větru:
Zdroj internet
Po uplynutí časového limitu zakryjte zadání a zapište do jednotlivých
řádků to, co jste si zapamatovali.
Test A7: Kontextová paměť – paměť na logické
souvislosti
Zadání:
Přečtěte si dvakrát za sebou pozorně následující text, který je nabitý
událostmi a fakty. Potom text zakryjte a bez zrakové podpory zapište co
nejpřesněji celý obsah textu. Věřím, že se Vám podaří zaznamenat co nejvíce
detailů a přesných slovních spojení použitých v textu.
Text:
Jiří Hradecký se svou manželkou Renatou se rozjeli v sobotu
dopoledne do obchodního domu nedaleko Pardubic, aby si vybrali nový nábytek.
Jiřímu se už dlouho líbí světle modrá pohovka, ale Renata se domnívá, že by
barevně neladila s jejich vínovým kobercem v obýváku. Renata by si raději
vybrala pohodlný ušák smetanové barvy, jenže ten se Jiřímu zdá příliš drahý. Je
potřeba také zařídit dětský pokoj a pracovnu Jiřího, proto jdou také do
oddělení dětského a kancelářského nábytku. Jiří touží po koženém otáčecím
křesle a malému Denisovi by se jistě líbil modrý regál na modely autíček. Je
pomalu čas k obědu, tak se na chvíli zastaví v rychlém občerstvení a dají si
oba zeleninový salát s kuřecím masem a…